Trendslator

inloggen - aanmelden

Trendslog

Irritante reclameblokken niet van deze tijd

28 september 2009 · Categorieën: Markttrends - Auteur:

Markttrends >> Van commerciële TV naar user generated content

koffietijd

Commerciële TV maakte de adverteerder machtiger dan ooit. Maar bij de grootste adverteerder van Nederland, Unilever, gaat het roer om. Want irritante reclameblokken zijn volgens Unilever niet meer van deze tijd. Op Tv is alles te koop, zeker op de commerciële tv. Tien grote zenders zijn er, met duizenden minuten reclamezendtijd per dag. In Nederland hebben niet de tv-stations de macht, maar de adverteerders. De commerciële tv lijkt twintig jaar na de start nog niets aan aantrekkelijkheid te hebben verloren, maar de grootste adverteerder van Nederland (vorig jaar: 248 miljoen euro mediabestedingen) denkt daar anders over.

Met de formule van Koffietijd ging Unilever een stap verder: ‘non spot’- adverteren, het aanprijzen van producten in het programma zelf. Maar deze formule heeft zijn beste tijd gehad. Het kost ongelooflijk veel tijd en energie. Het is volgens Unilever niet meer van deze tijd om reclameblokken uit te zenden met vijftien spots erin, die zowel bij jou als je buurvrouw terecht komen. Dat leidt tot irritatie en vermijdingsgedrag. Daarom komt Unilever met Yunomi, een platform waar de gebruiker zelf de content genereert (een soort ‘social network’). Nu maar hopen dat de reclame op Yunomi mensen niet afstoot..
Bron: de Volkskrant, 26 september 2009
www.yunomi.nl