Trendslator

inloggen - aanmelden

Trendslog

De basiskrachten van verandering

05 augustus 2013 · Categorieën: Maatschappelijke trends - Auteur:

Verkeerd denken en dwars doen
De belangrijkste basiskracht van verandering is creativiteit, creatief denken en creatief doen. ‘Think different’, zoals de legendarische campagne van Apple het uitdrukte. Keer het om: denk niet in termen van schaarste maar van overvloed, niet in problemen maar in oplossingen, denk niet lineair maar circulair, niet verticaal maar horizontaal. ‘Think wrong’, legde maatschappelijke en uitvoerend producent John Bielenberg uit bij ‘What Design Can Do’. Of liever, doing right by thinking wrong. Als je op een orthodoxe manier problemen op wilt lossen, krijg je voorspelbare antwoorden. Alleen door het bekende pad van best practices naar strategic plan en return on investment te verlaten, kunnen we de goede dingen doen. Zijn aanpak heet The Future Blitz Cycle: Be Bold, Get Out, Think Wrong, Make Stuff, Bet Small, Fast Forward. Zo kan het nieuwe tijdperk worden vormgegeven: door dwars te liggen en recht te staan, door verkeerd te denken en horizontaal te doen. Of zoals Jan Rotmans het beschrijft in ‘In het oog van de orkaan’: De toekomst is aan de friskijkers, kantelaars en dwarsdenkers.
Lees de bijdrage van Hilde Roothart over de TrendRede 2014 op Molblog of op www.trendrede.nl/blog.

HildeRoothart1

De TrendRede wordt belangeloos samengesteld door een groep van twaalf vooraanstaande trendwatchers. De term trendwatcher ligt gevoelig. Maar voor dit gezamenlijke doel wordt de definitiediscussie gelaten voor wat ze is. Bij de TrendRede wordt gekeken naar maatschappelijke ontwikkelingen die kansrijk zijn of juist bedreigend en daarom meer aandacht verdienen dan ze nu krijgen. De TrendRede prikkelt gedachten en overstijgt de hectiek en de problematiek van de alledaagse praktijk.