Trendslator

inloggen - aanmelden

Trendslog

De principes van What Design Can Do

30 mei 2017 · Categorieën: Nieuws - Auteur:

Helaas meer vorm dan inhoud, deze zevende editie van de designconferentie What Design Can Do in Amsterdam. Er valt namelijk nogal wat te introduceren op de eerste dag van deze tweedaagse internationale bijeenkomst. Niet alleen een fikse sprekerslijst, maar ook een afdoende hoeveelheid activatiesessies, een uit zijn voegen barstende lijst met partners (IKEA Foundation en Autodesk Foundation to name but a few) en nog meer partners, de WDCD Climate Action Challenge, de WDCD Climate Council die ongevraagd en soms ook ongewenst mag interrumperen en dan ook nog een bedoeld grappig intermezzo van een fanfareorkestje dat (‘this is NOT scripted’) de boel onnodig stillegt.

Dingen mooi maken
En dat allemaal om duidelijk te maken dat ontwerpers niet die mensen zijn die dingen mooi kunnen maken (nou ja, dat ook; nu we erover nadenken, dat is misschien wel een belangrijke propositie van ontwerpers), maar vooral die mensen zijn die problemen kunnen oplossen. Ja zelfs schijnbaar onoplosbare problemen als klimaatverandering, zo blijkt uit de opgave van de WDCD klimaatactie-uitdaging.

Die man in dat witte huis
Pas op het moment dat Alice Rawsthorn de arena (klimaatverandering is een gevecht, nietwaar) van de grote zaal van het Muziekgebouw aan ’t IJ betreedt, komen we eindelijk toe aan de inhoud. De Britse Rawsthorn, designcriticus en -journalist voor onder meer de Financial Times en de International New York Times, geeft meteen maar even aan wat de urgentie is: die man in dat witte huis natuurlijk die zegt ‘I’m not a big believer in global warming.’ Ze vraagt zich af: wat is het dan dat design can do? ‘Design is an agent of change,’ zegt ze, ‘which can help us to make sense of what is happening in the world and turn it into our advantage.’

Oplossingen voor maatschappelijke problemen
Rawsthorn noemt drie oplossingen. ‘The new spirit of design’ zorgt ervoor dat er niet alleen ambitieuze ontwerpopgaven opgesteld worden, maar ook dat er mogelijkheden zijn om van start-up naar scale-up te groeien. Zoals bijvoorbeeld de inmiddels welbekende The Ocean Cleanup onder aanvoering van Boyan Slat. ‘Corporate self-interest’ betekent dat klimaatbeheersing en ecologische doelen gelijk op kunnen gaan met kostenbesparing en investeerdersbelangen. ‘Design successes’ wil zeggen dat er inmiddels genoeg bewijsmateriaal is voor de effectieve bijdrage van ontwerpers en ontwerpen (in dit verband een beter woord dan vormgeven) aan de oplossing van maatschappelijke vraagstukken. Zoals bijvoorbeeld Nike Flyknit, een productietechnologie die 60% minder materiaalverspilling mogelijk maakt.

Filosofie over ontwerpstrategieën
Tijdens een activatiesessie treedt Bruce Mau, chief enterprise officer van Massive Change Network, op met ‘The Manifesto Workshop’. Mau doceert: ’Massive change is not about the world of design, it’s about the design of the world. Enterprise design is the ability to envision our future, as designers have a method to solve problems.’ Net zoals de andere publiekstrekker die later de arena zal betreden, designmanager bij IKEA Marcus Engman, heeft hij een indrukwekkende staat van dienst. Maar Mau werd vooral beroemd door de publicatie van het vuistdikke boek ’S,M,L,XL’, de bijbel van Neerlands starchitect Rem Koolhaas van OMA (Office for Metropolitan Architecture). En hij is bekend van het ‘Incomplete Manifesto for Growth’, zijn persoonlijke filosofie over inspirerende en creatieve ontwerpstrategieën.

Perfect is de vijand van goed
Mau presenteert 24 principes voor ontwerpleiderschap. En dat alles natuurlijk in een aantrekkelijk jasje, want de top drie principes die Mau noemt zijn: 1. First inspire, 2. Compete with beauty en 3. Sketch: Hey everybody let’s fail! Zijn partner Bisi Williams die hem bijstaat, propageert de 24 stellingen in de vorm van haar outfit voor deze dag. Mau praat in quotes en oneliners, heerlijk voer voor journalisten: ‘We have so many problems because we are so good at succeeding – The big idea: you have the power to change the world – Design is a leadership method.’ En over het belang van schetsen: ‘Sketch low resolution ideas fast and cheap – Perfect is the enemy of good – Don’t do too much, detail will come later – Iteration frees you from perfection.’

Values-based investing
Opgelucht kunnen we constateren dat WDCD 2017 meer te bieden heeft dan de arena van loze beloften waarmee de conferentie van start dreigde te gaan. En niet alleen voor ontwerpers, want de bijdrage van Toby Heaps, een Canadeze activist-ondernemer en mede-oprichter van Corporate Knights, is zeker ook interessant voor de lezers van Marketingonline en Tijdschrift voor Marketing. In 2005 publiceerde het gelijknamige magazine de eerste top 100-lijst van meest duurzame bedrijven. Corporate Knights is ook een platform voor initiatieven als de Council for Clean Capitalism. Heaps principes? 1 Shape the world, 2 Understand financial trade, 3 Trust the information, 4 Tailor from a meaningful menu of values 5 Apply how the investor chooses to invest. Hij geeft drie voorbeelden van values-based en web-based investing: Rovrinvest (ROV staat voor return on values als alternatief voor ROI), Motif Investing en Open Invest. Volg het geld en je komt uit op de plek waar de wereld wil veranderen. En dat is een mooie morele les voor ons allen.

Hilde Roothart is toekomstcoach en oprichter van Trendslator, studio voor het onderzoeken en vertalen van trends naar een betere toekomst.