Caroline van Beekhoff
Caroline van Beekhoff (1971), studeerde af als bedrijfseconoom aan de UvA. Na rijke ervaring aan adverteerders- en bureauzijde is ze nu trendstrateeg. Zij geeft advies over merk- en conceptontwikkeling en doceert op het gebied van strategische marketing, trends en trendvertaling, aan zowel studenten als het MKB. Daarnaast is Van Beekhoff beeldend kunstenaar, zij maakt vrij werk en ook veel in opdracht.
www.c-marketingstrategie.nl
Ronald Beuk
Ronald Beuk (1967) is na het afronden van zijn MBA werkzaam geweest in de marketingcommunicatiebranche bij PMSvW/Y&R. Met zijn bedrijf Great Opportunities werkt hij vanaf 1999 op het terrein van brand innovation. Hij adviseert en begeleidt bedrijven op het gebied van innovatiemanagement, van ideeontwikkeling tot aan succesvolle implementatie. Sinds 2009 zet hij zich met Generous Minds in voor maatschappelijke innovatie.
www.generous-minds.com
Jan Bletz
Jan Bletz (1962) studeerde geschiedenis aan de Universiteit aan Amsterdam en is journalist en mede-oprichter van trendbladen als eYe en Second Sight. Hij werkt aan redactionele formules en schrijft artikelen voor de zakelijke markt, vanuit een technologische of financiële invalshoek. Onderwerpen lopen uiteen van duurzame energie tot mobiel betalen. Hij is vooral geïnteresseerd in wat consumententrends betekenen voor bedrijven.
www.janbletz.nl
Erica Bol
Erica Bol (1976) is een conscious innovatie-consultant met een vooruitstrevende blik. Zij zet zich in voor het creëren van een duurzame toekomst. Van jongs af aan heeft ze van haar moeder de principes van recyclen mee gekregen en gepassioneerd over de toekomst brengt ze beide begrippen samen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Naast haar freelance projecten heeft ze Stichting Teach the Future Europa opgezet.
teachthefuture.org
Marielle Bordewijk
Marielle Bordewijk (1972) studeerde af als industrieel ontwerper aan de TU Delft en werkte daarna als foodmarketeer bij Unilever. Sinds 2001 combineert zij haar marketingkennis op het gebied van voeding met haar ontwerpvaardigheden als fooddesigner. Zij bedenkt en ontwerpt producten, concepten en merken in food. In haar innovatieprojecten gebruikt zij voedings- en verpakkingstrends. Zij werkt voor fabrikanten, retailers, foodservice en agrobedrijven.
www.mariellebordewijk.nl
Tony Bosma
Tony Bosma (1973) combineert trendwatching met toekomstdenken wat hem tot een vernieuwende trendspecialist maakt en een veelgevraagd spreker. Hij is de auteur van het boek '2020, een hel(s)e onderneming'. Daarnaast is hij de initiatiefnemer van de populaire weblog Extend Limits. Hier publiceert hij dagelijks over de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van onder andere technologie, consumentengedrag en communicatie.
www.extendlimits.nl
Ista Boszhard
Ista Boszhard studeerde Design & Styling aan het Amsterdam Fashion Institute (AMFI) en Algemene Cultuurwetenschappen aan de UvA. Ze volgde de master Sturing Creatief Ontwerp aan de Universiteit Utrecht en deed ervaring op als trendwatcher bij Trendslator en als projectmedewerker bij Mediamatic. Momenteel werkt ze als conceptontwikkelaar bij Waag Society en als docent aan de Hogeschool van Amsterdam en het AMFI.
www.istaboszhard.nl
Djenny Brugmans
Djenny Brugmans (1963) studeerde Beeldende Kunst aan de HKU Utrecht, Prognose & Strategie aan stylingacademie Artemis en Designmanagement bij EURIB. Zij is partner in Rozenbrood, opgericht in 2007 samen met Nanon Soeters. Rozenbrood ondersteunt ondernemingen in de eerste fase van het innovatieproces, waarin op basis van waardevolle kennis - strategie, merk, markt en trends - kansen voor innovatie worden geformuleerd.
www.rozenbrood.nl
Tessa Cramer
Tessa Cramer (1985) werkt als docent (toekomst)onderzoek en sociologie aan de Fontys Academy for Creative Industries. Tessa heeft een master sociologie en schrijft een proefschrift over de professionalisering van toekomstexperts bij Maastricht University. Daarnaast is Tessa bestuurslid van de Dutch Future Society. Eerder was zij als onderzoeker verbonden aan Science of the Time, TrendsActive en als redacteur aan trendmagazine Second Sight.
www.fontysaci.nl, www.dutchfuturesociety.com
Cécile Cremer
Cécile Cremer (1988) is een ‘world wandering’ trendonderzoeker en conceptontwerper. Na haar studie aan de Academy for Creative Industries richtte ze in 2014 haar eigen trend & ideation agency op, genaamd Wandering the Future. Vanuit haar doel om vandaag morgen te begrijpen, ondersteunt ze bedrijven met het bevatten van de toekomst en het vertalen van deze toekomst naar levensvatbare en inspirerende concepten, strategieën of producten.
www.wanderingthefuture.com
Patrick van der Duin
Patrick van der Duin (1970) studeerde macro-economie aan de Universiteit van Amsterdam en werkte vervolgens bij KPN Research waar hij trendonderzoek en scenariostudies deed. Daarna ging hij bij de TU Delft werken en promoveerde hij in 2006 op een proefschrift naar hoe bedrijven toekomstverkenningen gebruiken bij innovatie. Momenteel werkt hij nog steeds bij de TU Delft en is hij tevens lector Futures Research & Trendwatching bij de Fontys Academy for Creative Industries.
www.fontysaci.nl
Freija van Duijne
Freija van Duijne (1976) heeft sinds 2006 gewerkt als toekomstverkenner bij diverse overheidsorganisaties. Haar interesse gaat uit naar de wisselwerking tussen technologische innovaties en maatschappelijke trends. Ze heeft in Leiden cognitieve psychologie gestudeerd en is gepromoveerd aan de TU Delft op risicoperceptie in productgebruik. Freija is initiatiefnemer en voorzitter van de Dutch Future Society en schrijft regelmatig blogs op Futuristablog.com.
www.dutchfuturesociety.com
Siang-Lan Go
Siang-Lan Go (1963) is een bruggenbouwer tussen marketing en productontwikkeling. Ze is opgeleid in marketing en ingenieur Industrieel Ontwerpen. Zowel binnen haar bureau CLIQ industrieel ontwerpers als bij FHV Content ontwikkelde ze producten vanuit een merkvisie. Vanuit &Go adviseert en begeleidt zij bedrijven bij projecten op het gebied van productontwikkeling en brand extensions vanaf merkstrategie tot ‘lopende band’.
www.and-go.nl
Bas van Haastrecht
Bas van Haastrecht (1966) volgde een marketingopleiding en startte zijn carrière in de reclame. Hij ontwikkelde zich tot strateeg met een scherp oog voor relevantie. Sinds 2005 richt hij zich specifiek op de maatschappelijke rol van merken en bedrijven. Hij laat hierover jaarlijks (vanaf 2009) de Maatschappelijk Imago Monitor uitvoeren. Bas werkt vanuit zijn eigen bedrijf This Is Why en is coöperant in Generous Minds.
www.thisiswhy.nl
Siem Haffmans
Siem Haffmans (1964) is adviseur en productontwikkelaar bij Partners for Innovation. Hij heeft ruim vijftien jaar ervaring in ecodesign en duurzame innovatieprojecten op het gebied van verpakking, logistiek, bio-materialen, duurzame energie en marktontwikkeling. Daarnaast is hij oprichter en eigenaar van Ragbag, producent van tassen en accessoires van gerecycled plastic en katoen, verzameld in de sloppenwijken van Delhi en Calcutta (India).
www.partnersforinnovation.com
Peter Heshof
Peter Heshof (1964) heeft na zijn studie bedrijfskunde en economische psychologie 14 jaar als marketeer gewerkt. In 2003 richtte hij BLOOM op, dat zich richt op het vertalen van trends naar merken en markten. Peter is actief als Tijdgeest-watcher en merkstrateeg. Zijn kracht is een heldere toekomstvisie te vertalen naar positionering, innovatie en communicatie. Daarnaast is hij columnist en houdt hij regelmatig Tijdgeest-presentaties.
www.tobloom.nl
Angélique Heijligers
Angélique Heijligers (1971) studeerde in 1998 af aan de Hogeschool Holland in twee studierichtingen, tijdschriftjournalistiek en conceptontwikkeling. Ze is freelance journalist en columnist voor allerlei publieksbladen (o.a. Women's Health, Yoga Magazine, Volkskrant Magazine en Vogue) en ze reist regelmatig voor inspiratie naar wereldsteden als Londen, New York, Parijs, Los Angeles en Tokio. Daarnaast is ze grondlegger van Stadswild en schreef ze in 2012 het boek 'Train als een oermens in de stad'. In 2014 verscheen haar tweede boek 'Stadswild - Leef als een oermens in de stad'.
www.angeliqueheijligers.nl
www.stadswild.nl
Pieter de Jong
Pieter de Jong (1991) was als kind en lid van de Nintendo-generatie al verslaafd aan Super Mario. Een studie Mediatechnologie aan het Mediacollege Amsterdam lag voor de hand. Hij bracht zijn kennis en ervaring in praktijk als (web-)ontwikkelaar, onder meer bij Present Plus, de innovatieve studio achter WeTransfer en Kuvva. Daarnaast is hij een van de initiatiefnemers van het online magazine Versheid.com.
www.versheid.com
Tom Kniesmeijer
Tom Kniesmeijer (1961) studeerde psychologie, werkte kort als communicatietrainer, waarna hij de reclame in rolde als communicatiestrateeg bij FHV/BBDO en TBWA. Acht jaar lang was hij managing partner bij PPGH/JWT. In 2006 richtte hij TKS op, van waaruit hij organisaties helpt om de vertaalslag te maken van toekomstvisie naar dagelijkse praktijk. Hij schreef ‘De Seizoenen van de Tijdgeest’ en ‘Het Matje’, over zingevingsfitness.
www.kniesmeijer.nl
Irene Koel
Irene Koel (1967) werkte bij FHV/BBDO op het gebied van creatieve marketing voor A-merkfabrikanten. Met haar eigen bedrijf BLOEI creative innovations zette zij dit innovatiepad door. In 2013 richtte ze The Zooooo op dat bedrijven spelenderwijs helpt bij duurzame verandering en betekenisvolle groei. Irene is daarnaast probono consultant in India voor Women on Wings, zit in een aantal Raad van Adviezen en is spreker over diverse marketingonderwerpen.
www.thezooooo.com
Jemma Land
Jemma Land (1985) studeerde Concepts & Brands aan het AMFI en Marktanalyse aan de ASRE. Met een achtergrond in conceptontwikkeling van maatschappelijk vastgoed richtte zij begin 2013 Rivet Concepts op. Ze vertaalt merkidentiteit, strategie en trends naar ruimtelijke concepten en weet een brug te slaan naar programmering, marketing en realisatie met inspirerende totaalconcepten als resultaat. Kenmerkend aan haar aanpak is het verbinden van mensen, vernieuwende ideeën en culturele en commerciële werelden.
www.rivetconcepts.nl
Nils Müller
Nils Müller is de oprichter en CEO van TrendONE (sinds 2002). Hij begon zijn professionele carrière bij het IBM Innovation Centre na het behalen van een MBA in Berlijn, New York en Milaan. TrendONE is Europa's marktleider in de analyse van (technologische) microtrends in snel veranderende bedrijfssectoren. Nils is een ervaren spreker die op vele internationale evenementen het publiek fascineert met zijn betoverende manier van presenteren.
www.trendone.com
Lisa Ottevanger
Lisa Ottevanger (1971) volgde een opleiding aan de modeacademie Charles Montaigne. Ze verfijnde haar artistieke talent in verschillende disciplines, zoals mode, grafisch ontwerp, kunst en creatief onderwijs, en ontwikkelde expertise voor visuele communicatie en identiteit. Met haar co-creatieve (inter)nationale projecten werkt ze samen met changemakers wereldwijd waarbij ze design en kunst inzet om aandacht te geven aan onderwerpen die er werkelijk toe doen.
www.lisaottevanger.com
Irene Ras
Irene Ras (1975) begon na haar studie Nederlands een carrière als nieuwsjournalist in Hilversum. Bijna tien jaar werkte ze als redacteur voor RTL Nieuws. Ze produceerde achtergrondverhalen over maatschappelijke ontwikkelingen en (culturele) trends. Bij Trendslator deed ze ervaring op als trendonderzoeker. Sinds 2009 schrijft ze freelance voor kranten en publiekstijdschriften. Samen met Hilde Roothart werkte ze aan ‘Goed Boek - Tien kansen voor de toekomst’ (Kluwer 2010).
www.ireneras.nl
Maurice van Rooijen
Maurice van Rooijen (1969) is innovatiestrateeg en expert op het gebied van generaties en co-creatie (theoryU en Creatiespiraal). Als oprichter van Jonge Geesten biedt hij een label voor co-creatie dat de verschillende generaties en expertises met elkaar verbindt in de vorm van Tijdelijke Innovatie Teams. Hiermee helpt hij organisaties met vraagstukken en individuen met persoonlijk leider- en meesterschap. Maurice is ook spreker en dagvoorzitter.
www.jongegeesten.nl, www.tijdelijkinnovatieteam.nl
Nanon Soeters
Nanon Soeters (1966) studeerde Kunstbeleid & Management, Kunstgeschiedenis, Interieurstyling en Prognose & Strategie. Ze is partner in Rozenbrood. Rozenbrood onderzoekt trends en vertaalt deze naar verschillende markten en branches. Op maat gemaakte presentaties en workshops bieden de klant naar keuze pure inspiratie, verwerking van de trends en scenario’s voor de toekomst. Soeters is ook docent Prognose & Strategie en beeldcommunicatie.
www.rozenbrood.nl
Jacomine van Veen
Jacomine van Veen (1970) past trends toe voor innovatie en strategie. Vanuit haar bedrijf Likely helpt ze bedrijven om richting te vinden in het trendlandschap, niet alleen door relevante trends op een tastbare manier te vertalen, maar ook door opdrachtgevers te betrekken in het proces. Jacomine werkte eerder als strategic futures consultant bij Philips Design, merkstrateeg bij FHV/BBDO en hoofdredacteur van trendtijdschrift Trend Alert, en is af en toe gastdocent (NY School of Visual Arts, AMFI).
Helene Vogelaar
Helene Vogelaar (1975) is oprichter van Urban Fair. Zij studeerde concept en brand management aan het AMFI en deed eerder de assortiment- en conceptontwikkeling voor V&D en WAAR. Urban Fair filtert en vertaalt duurzame trends die bijdragen aan een ander trendritme en een creatieve urban lifestyle. Zij ontwikkelde de Design the Change Methode waarmee Urban Fair ondernemers helpt hun assortiment en merk te verduurzamen.
www.urbanfair.net
Leontine Wagenaar
Leontine Wagenaar (1963) is sinds 1984 afgestudeerd aan het AMFI (Amsterdam Fashion Institute). Na jarenlange ervaring als conceptdesigner bij grote retailorganisaties richtte zij in 2007 haar eigen bureau Spizes op. Spizes is een trendbureau voor concept- en productontwikkeling en levert collectiestrategie en ontwerp op maat. Sinds 2010 exporteert zij haar kennis naar Azië, een continent met legio mogelijkheden en behoeftes op het snijvlak van mode, merken en retail.
www.spizes.nl
Lonne Wennekendonk
Lonne Wennekendonk (1974) is oprichter en creatief directeur van Studio Lonne Wennekendonk, visual communication & design. De studio bestaat uit een team van vijf talentvolle ontwerpers met elk hun eigen specialisme. Ze gaan te werk als (visuele) onderzoeksjournalisten, waarbij mensen de grootste inspiratiebron zijn. Bij elke opdracht is het doel om tot een ontwerp te komen dat overtuigend, esthetisch en intelligent is.
www.lonnewennekendonk.nl
Jeannette van Zee
Jeannette van Zee (1962) studeerde sociale en economische psychologie. In de eerste vijf werkjaren was zij onderzoeker bij PMSvW/Y&R, met als specialisme het achterhalen van drijfveren en motivaties van consumenten en het in kaart brengen van trends. In 1997 richtte zij De Informatiekamer op, een bureau dat inzicht biedt in het gedrag van consumenten. Daarnaast was zij partner bij MOOVZ, een sociaal netwerk op het gebied van sport en gezondheid.
www.informatiekamer.nl