De beste campagnes aller tijden
De beste campagnes aller tijden zijn de campagnes die veranderende consumentenbehoeften als gevolg van maatschappelijke ontwikkelingen op de meest overtuigende manier weergeven. Deze campagnes kunnen zijn gemaakt door reclamebureaus en artiesten, burgerbewegingen en wereldburgers. De makers weten een stem, beeld, tekst en verhaal te geven aan een doelgroep, een generatie, een merk of een bedrijf. Dit is onze top twaalf van favorieten aller tijden.
12. ALS / ICE BUCKET CHALLENGE
De ALS Ice Bucket Challenge begon bij een golfer. Hij dacht dat de toen weinig bekende stunt een familielid met ALS zou opvrolijken. De stunt werd een beweging die viraal ging. De uitdaging was een activiteit waarbij een emmer ijskoud water over iemands hoofd werd gedumpt. Het doel was om de bekendheid van de dodelijke ziekte ALS te vergroten en donaties aan te moedigen. En dat lukte.
11. JOHN LENNON EN YOKO ONO / BED-INS FOR PEACE
In 1969 hielden John Lennon en Yoko Ono twee Bed-Ins for Peace, één in het Hilton Hotel in Amsterdam en één in Montreal. De Bed-Ins, een variatie op de sit-ins die in deze periode werden gehouden, waren een protest tegen de oorlog in Vietnam. De openbare bijeenkomst werd gefilmd en later omgezet in de documentaire ‘Bed Peace’. De Bed-Ins van het paar werden iconisch voor de protestgeneratie.
10. PHARRELL WILLIAMS / HAPPY
Pharrell’s nummer ‘Happy’ werd uitgebracht als single van het soundtrackalbum voor de film ‘Despicable Me 2’. Het was het meest succesvolle nummer van 2014. Samen met de single-release werd een visuele presentatie van Happy, ’s werelds eerste muziekvideo van 24 uur, gelanceerd. Deze toonde mensen, beroemdheden en minions die dansen in de straten van LA. De muziek en video zorgden ervoor dat mensen over de hele wereld vrolijk gingen dansen.
9. COCA-COLA / BUY THE WORLD A COKE
Het idee voor een van de meest invloedrijke tv-commercials ‘Buy the world a coke’ kwam van McCann Erickson, het bureau dat toen verantwoordelijk was voor Coca-Cola. In de zogenaamde ‘Hilltop’-commercial uit 1971 trad een diverse groep tieners op en werd een positieve boodschap van hoop en liefde uitgedragen. De tekst luidde: ‘I’d like to teach the world to sing in perfect harmony. I’d like to buy the world a coke and keep it company.’
8. OLIVIERO TOSCANI / UNITED COLORS OF BENETTON
De Italiaanse fotograaf Oliviero Toscani was van 1982 tot 2000 verantwoordelijk voor de omstreden reclamecampagnes van het kledingmerk Benetton. Zijn zeer controversiële werk was gewijd aan de sociale kwesties van die decennia. Toscani’s advertenties waren een hard commentaar op onderwerpen als aids, anorexia, racisme, oorlog en religie. Hij overschreed de grenzen en brak met elke advertentieconventie die je maar kunt bedenken.
7. DOVE / CAMPAIGN FOR REAL BEAUTY
De Dove Campaign for Real Beauty is een wereldwijde campagne die Unilever in 2004 lanceerde. Bij de missie om het zelfvertrouwen van vrouwen en kinderen te versterken, werkte Dove samen met Ogilvy & Mather en verschillende andere marketing- en communicatiebureaus. Het Dove Report had als doel om een nieuwe definitie van schoonheid te geven die vrouwen zou bevrijden van twijfel aan zichzelf en hen zou aanmoedigen om hun echte schoonheid te omarmen.
6. VOLKSWAGEN / THINK SMALL
Je zou kunnen zeggen dat ‘Think Small’ van DDB de voorloper was van de Apple-campagne ‘Think Different’. Niet helemaal, want het onderwerp van deze campagne (1959) was simpelweg het formaat van de Volkswagen Kever. De campagne overtuigde Amerikaanse klanten die meestal de voorkeur geven aan grote auto’s. Er wordt gezegd dat de advertentie de aard van reclame heeft veranderd – van de manier waarop deze wordt gemaakt tot wat je tegenwoordig als consument ziet.
5. GOOGLE / YEAR IN SEARCH
Google’s ‘Year in Search’ begon in 2009 als een schriftelijk rapport van de meest voorkomende Google-zoekopdrachten van gebruikers van de afgelopen twaalf maanden. Een jaar later werd het rapport een video van drie minuten. Sindsdien herinnert deze campagne ons er jaarlijks aan hoezeer we voor informatie van Google afhankelijk zijn. Maar meer dan dat, de zoekopdrachten die worden gepresenteerd, roepen een verscheidenheid aan emoties op die iets vertellen over de menselijke conditie.
4. NIKE / JUST DO IT
De aanwezigheid van deze campagne in deze lijst is allesbehalve een verrassing. Maar ze mag niet ontbreken, want Nike weet deze campagne keer op keer aan te passen aan nieuwe omstandigheden en maatschappelijke vraagstukken. De slogan wordt toegeschreven aan Dan Wieden van het creatieve bureau Wieden + Kennedy. De campagne vierde zijn dertigste verjaardag in 2018 met de release van de video ‘Dream Crazy’ met atleten als Serena Williams en Colin Kaepernick.
3. #METOO
De zinsnede Me Too in de huidige context werd aanvankelijk in 2006 gebruikt door ‘overlever’ van seksuele intimidatie en activist Tarana Burke. Na de beschuldigingen van seksueel misbruik tegen Harvey Weinstein in 2017 begon de beweging zich viraal te verspreiden als een hashtag op sociale media. Het doel van #MeToo is om vrouwen wereldwijd te versterken door empathie en solidariteit en op te komen voor de rechten van vrouwen.
2. APPLE / THINK DIFFERENT
‘Think Different’ was de reclameslogan die van 1997 tot 2002 door Apple werd gebruikt. De campagne werd gemaakt door de vestiging in Los Angeles van het beroemde reclamebureau TBWA/Chiat/Day. De televisiereclame die we kennen als ‘The Crazy Ones’ werd legendarisch. De commercials lieten geen afbeeldingen zien van Apple-computers, maar changemakers en eindigden met: ‘The people who are crazy enough to think they can change the world are the ones who do’.
1. CAMPAGNE OBAMA FOR AMERICA
De campagne Obama for America was in veel opzichten succesvol. Het campagneteam gebruikte internet en sociale media op ongekende wijze. De fondsenwerving brak eerdere records en al het geld werd opgehaald bij particuliere donateurs. De boodschap van hoop en verandering moedigde de natie aan en zorgde ervoor dat Obama werd gekozen, de eerste gekleurde president die het Witte Huis betrad.
Wil jij het verschil maken met je campagne? Bekijk wat we te bieden hebben.