Trendslator

inloggen - aanmelden

Trendslog

Trends zijn relevant voor je merk

26 maart 2019 · Categorieën: Nieuws - Auteur:

In gesprek met Joost Augusteijn, van 2006 tot 2016 merkstrateeg bij de Rabobank en verantwoordelijk voor het merk Rabobank en het merkenportfolio van de Rabobank Groep.

Augusteijn: ‘Eerlijk gezegd stond ik altijd sceptisch tegenover trends en trendwatchers. Trendwatching lijkt vaak op wat de weerman doet: van het weer van gisteren naar dat van vandaag en morgen. Maar de weersverwachting voor morgen hoeft niet te kloppen. Toch vond ik dat voorspellen bijzonder interessant.

Ik had een haatliefde-verhouding met trends. De vraag was hoe ik grip kon krijgen op vage trends en ontwikkelingen.’ Toen kwam trendonderzoeker Hilde Roothart van Trendslator met de publicatie ‘Trends als instrument’ (Trendslator 1997). Daarin presenteerde ze de Trendpiramide waarin ze korte, middellange en lange termijntrends onderscheidde en met elkaar in verband bracht. ‘Je kunt daarmee de samenhang zien tussen hypes en maatschappelijke ontwikkelingen. Daarvoor waren het gescheiden werelden. Aan de ene kant de lijstjes met wat is in en wat is uit en aan de andere kant de cijfermatige onderzoeken van bijvoorbeeld het CBS en SCP. Al die vage trends presenteren als een hanteerbaar instrument, dat sprak me aan en daar kon ik iets mee.

In 2001 verscheen ‘Van trends naar brands’ (Hilde Roothart en Wim van der Pol, Kluwer 2001) waarin trends werden gekoppeld aan merken. ‘Dat boek was voor mij als merkstrateeg een perfect handvat. Alle ingrediënten waren aanwezig om ermee aan de slag te gaan. In ‘Futuring Contrast’ (Trendslator 2003) presenteerde Hilde Roothart een overzicht waarin de omslag van het ene decennium naar het andere (van de jaren negentig naar de jaren nu) scherp werd verwoord. Zeer treffend! Vervolgens hebben wij daar bij de Rabobank een doorvertaling van gemaakt, zowel naar financiële diensten als naar communicatie.’
Lees verder op www.futureday.nl.
futureday is een kennisplatform voor trendonderzoek en toekomstverkenning.