Trendslator

inloggen - aanmelden

Trendslog

De creatieve communicatieprofessional

27 maart 2018 · Categorieën: Nieuws - Auteur:

In ‘De nieuwe communicatieprofessional’ beschrijft Vera de Witte hoe het communicatievak strategischer van aard wordt en tegelijkertijd om meer creatief vermogen vraagt. De nieuwe communicatieprofessional zal strategischer, proactiever, creatiever en specialistischer moeten zijn. Ze noemt daarbij een aantal typen nieuwe communicatieprofessionals: strategisch en analytisch sterke communicatieprofessionals, creatieve en innovatieve communicatieprofessionals, communicatiespecialisten, onder meer op de vakgebieden gedragsbeïnvloeding, interactie en data-analyse, contentmakers en verhalenvertellers, verbinders en facilitators.

De term creatieve communicatie bevalt me wel. Ik realiseer me ook dat een groot deel van wat ik als trendonderzoeker doe het presenteren van en communiceren over de tijdgeest is. Daarbij gaat het om het waarom, hoe en wat van ontwikkelingen op de lange en korte termijn, maar ook om het verhelderen en verduidelijken van inzichten en behoeften, kansen en mogelijkheden voor bedrijven en organisaties. Tijdens mijn loopbaan heb ik een behoorlijk grote steen bijgedragen aan creatieve content op het gebied van trends en de toekomst. Ik ben (mede-)auteur van drie boeken, publicist van talloze artikelen in publieks- en vakbladen (waaronder zo’n tien jaar voor Tijdschrift voor Marketing) en blogger op Trendslog, het weblog van Trendslator, Marketingonline en LinkedIn.

Bovendien ben ik uitgever (online en offline) van MOOD over het onderzoeken en vertalen van de stemming in de markt, bij de consument en in de maatschappij en verantwoordelijk voor het hele traject van concept en redactie tot productie en (creatieve) marketingcommunicatie. Dat doe ik trouwens niet alleen maar in samenwerking met onderzoekers, redacteuren voor tekst en beeld en ontwerpers van analoge en digitale media. Door opdrachtgevers word ik niet voor niets regelmatig gevraagd om een bijdrage te leveren aan publicaties over trends en ontwikkelingen en de betekenis ervan voor hun bedrijf of organisatie.

Als ondernemer en oprichter van Trendslator ben ik trouwens ook nog verantwoordelijk voor de website www.trendslator.nl, de productie van nieuwsbrieven en het onderhouden van allerlei sociale media. En o ja, ik ben ook al bijna tien jaar een van de ‘vooraanstaande toekomstdenkers’ van de TrendRede. Je zou je bijna afvragen of er voor en na al die creatieve communicatie in tekst en beeld nog wel tijd over is om onderzoek te doen naar trends en de toekomst.

Maar nee, zo zit het niet. Creatieve communicatie is geen afgeleide van het onderzoeken en vertalen van trends maar is het middel bij uitstek om het doel te bereiken. Trendonderzoek ìs creatieve communicatie. Het doel is het toekomstbestendig maken en houden van bedrijven en organisaties. De manieren en middelen om dat te doen zijn het informeren en inspireren van medewerkers over de tijdgeest, het stimuleren en motiveren van mensen om te veranderen, verbeteren en vernieuwen en het verbinden en faciliteren van professionals om samen te werken bij het onderzoeken van trends en ontwikkelingen en het verkennen van kansen en mogelijkheden.

En bij dat alles is nu eenmaal heel veel interne en externe communicatie nodig en veel tijd en aandacht om van abstracte visies en strategieën naar concrete resultaten te komen. Of zoals Vera de Witte dat noemt: van richten naar inrichten en verrichten. Creatieve en natuurlijk ook strategische communicatie zijn daarbij geen bijzaak maar hoofdzaak om de buitenwereld naar binnen te halen en omgeving en organisatie aan elkaar te verbinden.

Wilt u samen met mij verkennen welke creatieve communicatie nodig is om uw bedrijf of organisatie toekomstbestendig te maken of te houden? Ik kom graag langs voor een fairtrade latte macchiato of gemberthee. Laat het me weten via roothart@trendslator.nl. Of stuur me een bericht via www.linkedin.com/in/hilderoothart.