Feitenkennis over megamisvattingen
De Zweedse arts en statisticus Hans Rosling was geschokt over de onwetendheid die hij overal aantrof. Of het nou om armoede, onderwijs of gezondheid ging, keer op keer zag hij dat mensen een sterk vertekend beeld van de wereld hadden. Met zijn bubbelgrafieken liet hij zien dat er…
De nieuwe communicatieprofessional
Verandering is de enige constante en de invloed van die veranderingen is groot. Bij organisaties wordt er gezocht naar antwoorden op vragen die in de samenleving worden gesteld. Reageren is niet meer voldoende, het gaat om ageren en acteren om te overleven. En dat kan alleen maar als…
Drie lenzen voor human-centered design
Elke dag worden concept- en productontwikkelaars geconfronteerd met beslissingen die van invloed zijn op het ontwerp van een product of dienst die ze aan het ontwikkelen zijn. Veranderende eisen, nieuwe technologische mogelijkheden of beperkingen en aanpassingen in budget of planning kunnen van invloed zijn op de gebruikerservaring. Het…
Acht stappen in het veranderproces
Organisaties zijn aan voortdurende verandering onderhevig. Want de maatschappij verandert, mensen veranderen en markten veranderen. Verandering is binnen organisaties de enige constante factor. Maar de meeste mensen willen wel veranderen maar niet veranderd worden. Daarom zijn veranderingsprocessen binnen organisaties vaak niet succesvol. Volgens de Amerikaanse bedrijfskundige John Kotter…
TrendRede 2018 Het furieuze ik en het waardige wij
Op 16 januari presenteerde een groep vooraanstaande toekomstdenkers alweer de achtste TrendRede, in een bomvolle grote zaal van Pakhuis de Zwijger. De toekomstdenkers benoemden de meest relevante termen van vandaag en keken verder vooruit. Zo gaven ze deze avond onder meer het ‘Wij’ uit de kersttoespraak van koning…